2014. január 20., hétfő

Hozleiter Fanny ’Mosolyka’: Te döntesz

Miről szól:

Hallottál már Mosolykáról, a kerekesszékes lányról? Biztosan! Ez az ő története. Nehézségekről, veszteségekről, fájdalmakról, és a végtelen életszeretetről, vidámságról, őrültségekről, bulikról, a pillanatnak élésről, az abban megtalált kisebb-nagyobb boldogság-pirulákról. Mert mi döntünk, hogy hogyan állunk az élethez, hogy észrevesszük-e mindig a szépet, hogy izomsorvadás ide vagy oda, bal vagy jobb lábbal kelünk-e fel.

Könyvtündér a sorok között:

Fannyról a könyv megjelenése előtt is hallottam már, bár a blogját nem olvastam, Facebookon néha ránéztem, ismerőseim like-olták, megosztották egy-egy posztját (azóta rákattintottam a ’követem’ gombra is!), egyszer láttam őt a KÖKI-ben is, és most, hogy elolvastam a könyvét, még inkább bánom, hogy akkor nem szaladtam oda hozzá kezet rázni. Talán még egy puszit is megengedett volna.
Ahogy azt mondtam már korábbi bejegyzéseimben, érdekelnek azok a könyvek, melyek olyan emberekről szólnak, akik kénytelenek valamilyen betegséggel megbirkózni, együtt élni. Mosolyka esetében a téma és az érdeklődés tehát adott volt, ráadásul az ő történetét igazán könnyű átérezni, hiszen Fanny nem csak a sorok között lakik, köztünk él, egy távoli ismerős, szinte már-már celeb (bár ez ellen ő biztos hevesen tiltakozna). Lenyűgöző, csodálatra méltó, szívmelengető, példaértékű, és ezen jelzők összes szinonimája illeti az ő élethez való hozzáállását. Ha valóban hihetünk neki, hogy ő tényleg képes szívből, boldogan, teljes értékű életet élni az idő 99%-ában és csak abban az 1%-ban borul ki néha-néha a bili, de végül még azon is képes kacagni, akkor ő az izomsorvadás nélkül is egy csoda. A betegséggel együtt pedig szinte már túl szép, hogy igaz legyen… de én szeretnék hinni benne.
Ahogyan ő is mondja, bármilyen morbid is, tulajdonképpen a betegségének köszönheti ezt az optimista hozzáállást. Az ember nem gondol bele, hogy véges az élete, különösen nem tinédzserként, így amikor Fanny megtudta, hogy csupán 18 évet jósoltak neki, érthetően sokkolta a hír és megrettent. De ezzel együtt kapott egy hatalmas lehetőséget is a sorstól arra, hogy onnantól kezdve minden percet ajándékként éljen meg, és ő úgy döntött, hogy él vele. Begubózás helyett elfogadta magát és nyitott a világra. Közhely, de sokunk egészségesen sem képes erre és mindenféle piszlicsáré apróságokon képes őrlődni és depressziózni, ahelyett, hogy örülne, hogy tudja mozgatni kezét-lábát. Persze nehéz a magától értetődő dolgoknak is örülni, mert amíg el nem veszítjük őket, észre se vesszük, hogy vannak. Az olyan embereknek, mint Fanny (vagy például Nick Vujicic, akit a könyvben is megemlít) sokat köszönhetünk mi „uncsi átlagemberek”, mert egy-egy megjelenésükkel, előadásukkal, velük készült riportjukkal, írásukkal áldásként osztogatják jótékony pofonjaikat, hogy észhez térjünk végre, és ha nem is sikerül örökre, ideig-óráig is megteszi a hatás. Azt hiszem, ez nem titkolt célja Fannynak is, így remélem, hogy hallunk még felőle ezután is!
Mosolyka története tehát megindító és bőven van mit tanulnunk belőle, ez kétségtelen, de – bár utálom ezt leírni – maga a könyv, mint olvasmányélmény, hagy némi kívánnivalót maga után. Anyu vette kézbe először és áradozott róla, csupa szuperlatívusz és könyörgés, hogy azonnal kezdjek bele én is. És valóban, az első két fejezet alatt rojtosra zokogtam a kispárnámat. De aztán valahogy, számomra legalábbis, kicsit leült a dolog. A kezdeti gyermekkori sztorik, a szülők válása, a bentlakásos iskola, az édesanya rákja és elvesztésének olvasása közben úgy éreztem, hogy tényleg nincs igazság a Földön (persze ezzel nincs új a Nap alatt…) és hogy ez a lány erős, mint a… a bors, vagy inkább, mint a csilipaprika, vagy mint a beton, vagy az acél, vaaagy… szóval még olvasni is alig bírtam, hogy miken ment keresztül, nemhogy átélni! Aztán jöttek a pasis históriák, a bulik, a tömegközlekedés, és kicsit eluntam. Néha nem tudtam követni, hogy most épp melyik név kit is takar a sok barát és ismerős közül. (Akiket egyébként ki is emelnék, mert Fanny élete irigylésre méltó sok tekintetben, de talán különösen a rokonai, barátai szempontjából, mert az az önzetlen segítség, sőt annál még sokkal több is, amit tesznek érte, az tényleg fantasztikus és példamutató, így a könyv nem is csak Fannyról, hanem róluk is szól.) Sokszor csapongott a történetvezetésben, ami végül is nem baj, hiszen nem regényről van szó, hanem egy önéletrajzról anekdotákkal, mégis időnként kicsit zavart, hogy bizonyos sztorik hogy kerülnek épp akkor, épp oda. Illetve néha meg úgy éreztem, hogy az adott momentum Fannynak biztosan nagyon fontos és meghatározó, ezért bekerült, de nekem, mint kívülálló olvasónak nem igazán jött át a súlya, a rendkívülisége, a poénja, stb. Ami pedig megint nagyon-nagyon zavart, azok a helyesírási és/vagy gépelési hibák, de vélhetően inkább az utóbbi. Nem vészesek, de ha észreveszed és rááll az agyad, akkor egy idő után nagyon idegesítő, mert sajnos van belőlük bőven. (Abszolút favoritom az „agyagi lehetőségeink” volt, de sokszor hiányoztak, vagy szerepeltek feleslegesen névelők, hiányoztak a szavakból betűk.) És ez teljesen szubjektív vélemény ugyan, de összességében is vegyes érzéseim vannak a Mosolyka-jelenséggel kapcsolatban, mert egyrészt tényleg le a kalappal, másrészt meg kicsit soknak éreztem. Kicsit túl mézesmázosnak, kicsit túl cukinak, a stílust is és Fannyt is. Viszont hatalmas piros pont az őszinte nyitottságáért, hogy az élete tényleg minden területéről nyíltan mesél, tabuk nélkül. Jó lenne őt személyesen ismerni, az valószínűleg helyretenné ezt a bizonytalanságot bennem, eloszlatná a kérdéseket és talán még azt is be kéne ismernem, hogy tényleg léteznek Földre szállt angyalok…
Bajban vagyok az értékeléssel, mert Fanny csillagos 10-est érdemel élete történetéért, de nem ezért a könyvért. Szeretném hinni, hogy nem fényezte a helyzetet és ő tényleg ilyen, valóban ilyen pozitívan éli a hétköznapjait, és őszintén kívánom neki, hogy sikerüljön megvalósítani az álmait, hiszen a kitartása megvan hozzá. Hajrá Mosolyka!

„Nem mondhatom, hogy egy ponttól, egy bizonyos döntéstől hirtelen minden tökéletes lett, és már semmi sem tud kizökkenteni a boldogságomból. Nem állítom, hogy minden leckét megtanultam, minden akadályt legyőztem. Ilyen sosem lesz, és ezt el is fogadtam. Bármilyen kegyetlen dolgokon mentem is át, nem hihetem azt, hogy nem jön több kihívás, hogy mostantól már minden könnyen fog menni. Mindig jön egy újabb hegy, amit meg kell másznom. Aztán még egy és a következő. Egy újabb álom, ami rengeteg kitartást és akaratot igényel. Ezt már tudom, mert az élet ilyen. Folyamatos körforgás. Hullámvölgyek. Néha lent, aztán fent.
Be kellett ismernem az évek során, hogy szükségem van a fejbekólintásokra is, mert különben minden olyan természetes lenne és megszokott. Nem élvezném a napsütést, ha előtte nem lenne hónapokig szakadó hó és sötétség. Mindennek két oldala van, és mindenben ott rejlik valami lehetőség. Persze, csak ha észre akarom venni…”

„Kevés dologban vagyok biztos, de az itt és mostban igen. Nem tudom, mi lesz a következő másodpercben vagy egy nappal, egy héttel később. Fogalmam sincs, de nem is kell tudnom, ezt egyre inkább érzem. Abban élek, ami éppen van.
Nemrég a neurológusomtól jöttem épp haza, ahol nem kaptam jó híreket. Cikáztak a gondolatok a fejemben. Néztem az utcán az embereket, akik lehajtott fejjel, unottan siettek a dolgukra. A legszívesebben rájuk kiabáltam volna: éljetek már, de úgy igazán!
Akkor nem tettem, de most bepótolom…
Ne gondolkozz túl sokat! Menj és cselekedj! Használd ki az életet!
És sose feledd: te döntesz…”

Tündérfaktor:
10/7


Könyv adatai:
Kiadási éve: 2013
Kiadta: Libri
Oldalszám: 319
ISBN: 9789633102893

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése