2013. szeptember 11., szerda

Tóth Krisztina: Akvárium

Miről szól:

50-es–60-as évek, Magyarország, lepusztult, gangos házak, szegény emberek. Köztük él a zsidó család, Edit néni, testvére, Edu, és Jóska bácsi, akik a 40-es évek végén örökbe fogadnak egy kislányt, Verát. Aztán felbukkan Klárimama, az édesanya, persze nem puszta szeretetből, pénz kell neki. Később Vera felnő és a kitörés reményében férjhez megy a faesztergályos, majd lángossütőt üzemeltető Lalihoz, és lányuk születik, Vica. Ezeknek a szegény, mindennapos nehézségekkel küzdő, szeretethiányos embereknek az életét követhetjük nyomon az Akváriumban, naturalistán, tele iróniával és fekete humorral.

Könyvtündér a sorok között:

Már viszonylag régóta akarok erről a könyvről írni, mert mindenképpen szeretném ajánlani (!!!), hiszen nagyon tetszett nekem is, anyunak is, apunak egyenesen az egyik kedvence lett – azóta is emlegetünk jeleneteket, mondatokat, karaktereket –, és akitől kaptam, ő is magasztalta az írónőt, akit én korábban nem ismertem. De valahogy mégis nehéz róla írni, mert annyira poénos, annyira tökéletesen elkapott az atmoszférája, annyira jók a karakterek, hogy úgysem tudnék nagyobbat, jobbat, viccesebbet mondani róla, mint maga az írónő, végigidézni meg nem akarom. De ha akarnám, se tudnék választani, hogy melyik is a kedvenc jelenetem, mert számtalan van.
A könyv egyik erőssége egyértelműen a karakterekben rejlik. Egytől egyig olyan élethűek, hogy szinte lelépnek a lapokról. És hogy mitől is olyan élethűek? Attól, hogy ismerjük őket, hogy a szomszédjaink is lehetnének, még ma is. Két kedvencem Edu és Klárimama voltak. Edu, Edit néni Auschwitz-ot megjárt gyengeelméjű húga, hát valami fantasztikus! Annyi könnyesre-röhögős percet okozott, hogy ha film lenne, Oscart érdemelne. Csakúgy, mint Klárimama, Vera nemtörődöm, lepukkant, lusta édesanyja, aki minden, csak nem édes. Hogy az miket művel, mikor szegény kis unokájára kéne vigyáznia, tiszta életveszély rábízni egy gyereket, vagy akármilyen lélegző élőlényt.
Másik erőssége pedig a humor, ami átszövi az egész alkotást. Olyan tragikomédia ez, ahol szörnyülködünk az életkörülményeken, közben kívülállóként mégis nevetünk a szituációkon, a karakterek abszurd realitásán. Tökéletes szociográfiai képet kapunk ezekről az időkről és emberekről.
Egyetlen negatívum, amit említeni tudnék, az talán a vége. Nem egy olyan történet ez, ahol izgulunk a végkifejletért és hajt minket a kíváncsiság, hogy vajon mi lesz, inkább „csak” egy életkép, egy érzés, egy hangulat, úgyhogy nem is vártam semmi katarzist a végére, mégis kicsit csalódtam. Hirtelen ér véget, ráadásul kicsit értettem is a reakciókat, de még inkább nem. Verában elpattan valami a végén és nekiesik Klárimamának, amit egyrészt értek, mert rászolgált, de hogy miért pont ott, miért pont akkor, miért pont azért… Persze ezen nem kell fennakadni, kisebb dolgoktól is kicsordul a bili egy idő után, de valahogy valami mégis hiányzott.
De azért összességében remek volt! És ha még mindig nem győztem volna meg a kedves olvasót, akkor azt is elárulom, hogy ahogy mondtam, a könyvet kölcsönbe kaptam, de azóta meg is vettük. Ez azért csak jelent valamit, nem igaz?!

Ui.: A könyvért tehát hálás köszönet Trixinek, aki ajánlotta és kölcsön is adta. Köszi Trixi!:)

Tündérfaktor:
10/10


Könyv adatai:
Kiadási éve: 2013
Kiadta: Magvető
Oldalszám: 322
ISBN: 9789631430936

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése